X
تبلیغات
اخبار جهان اسلام - مسجد شاکرین استانبول؛ آمیختگی سنت و مدرنیته
جهان اسلام با رویکردی وحدت بخش و تقریبی

استانبول به شهر هزار مسجد معروف است. در هر محله و کوی و برزنی بالاخره یک مسجد یا نمازخانه وجود دارد. مساجد خود یکی از جنبه های توریستی استانبول هستند.

 یکی از جاذبه های توریستی استانبول، مرکز فرهنگی اقتصادی ترکیه، مساجد تاریخی آن شهر می باشد. مسجد ایاصوفیه، مسجد سلطان احمد، مسجد فاتح، مسجد سلیمانیه و مسجد بایزید، مساجد معروف استانبول هستند که سالانه چشم هزاران بیننده را به خود خیره می کنند. اما مسجد شاکرین، که آن را می توان از این به بعد به عنوان یکی دیگر از جاذبه های توریستی این شهر به حساب آورد، از جهات متعددی با مساجد تاریخی استانبول تفاوت دارد.

 محراب و منبر مسجد

هزار و یکمین مسجد استانبول، با معجونی از اشکال کمانی و درخشان، در واقع سنت و مدرنیته را با یکدیگر در آمیخته است. این مسجد که در کرانه آسیایی استانبول و در محله کاراجا احمد واقع شده، به همت یک خانواده ثروتمند عربستانی- ترکیه ای بنا گردیده است. فرزندان  سمیه و ابراهیم شاکر، سفارش ساخت این مسجد را جهت یادبود والدین خود به زینب فادیللی اوغلو دادند. وی در زمینه ساخت رستوران ها و ویلاهای شیک بسیار معروف است. زینب فادیللی اوغلو با ساخت این مساجد به تاریخ پیوست، زیرا وی اولین زنی است که یک می سازد را اینچنین آراسته می سازد.

 

این معمار زن ترک درباره گروهش می گوید: "در دفتر من، هیجده نفره روی این پروژه کار کردیم. در جای دیگر، هشت هنرمند دیگر نیز با ما همکاری نمودند. برای پیشگیری از هرگونه اشکال احتمالی در سطح مسائل دینی، با محی الدین سرین، مورخ، مصطفی فایدا، رئیس دانشکده اللهیات دانشگاه مرمره، و حسین آتای، بنیانگذار دانشکده اللهیات دانشگاه آنکارا، گفتگو کردیم."

 

زینب فادیللی اوغلو درباره تفاوت های این مسجد با مساجد دیگر اظهار می دارد: "سلاطین عثمانی سفارش ساخت مساجد را به معماران آن زمان می دادند. شاهکارهایی چون مسجد آبی یا مسجد سلیمانیه پیش روی ما هستند. اما امروز، زمانی که قصد ساخت مسجدی وجود دارد، پنج نفر آدم محل بدون دخالت معماران مجرب گردهم می آیند. بعضی وقت ها مناره مساجد به نحوی ساخته می شود که انسان فکر می کند که در حال فروریختن هستند. ساخت مساجد از پژوهش های زیباشناختی محروم می باشد. من قبول دارم که مساجد زیبایی داریم، اما اکثر مساجد اینگونه نیستند. به طور مثال ما شکل محراب را عوض کردیم. اگر هدف فقط بودن به سوی قبله است، پس شکل را می توان تغییر داد. در مناره به جای رنگ سبز از رنگ بژ استفاده کردیم. مناره دوازده پله دارد که روی هر یک ورقه هایی کار شده که نشان دهنده همه دنیا هستند. خطوط به مراتب مدرنتر می باشند."

  شیشه های که تداعی گر صفحات قرآن هستند

وی می افزاید: " محراب و مناره ها را تیفون اردوگموس، مدیر گروه هنرهای زیبای دانشگاه مرمره، طراحی نموده است. در طراحی لوستر، سه هنرمند با هم همکاری نمودند تا طرحی بدیع را خلق کنند. سه سمت نمای مسجد را شیشه کار کرده ایم. این برای اولین باراست که بیرون و درون یک مسجد به یک اندازه قابل دید هستند. این شیشه ها تصور صفحات قرآن را به بیننده می دهند. در حیاط داخل مسجد نیز یک حوض گنبدی شکل ساخته شده است. در مورد فرش های استفاده شده نیز سعی بر استفاده از طرحی مدرن گردیده، بدین شکل که بر خلاف معمولی از فرش های کرم رنگ بسیار ساده برای مفروش کردن مسجد استفاده نموده ایم."

+ نوشته شده در  شنبه سیزدهم تیر 1388ساعت 13:24  توسط محمد رضا ذاکری  | 

>